Systemy Zarządzania Treścią 2019/2020

Zasady współpracy online

  1. Grupa na FB
  2. W każdy czwartek (dzień kiedy mamy ustalone zajęcia według planu) nagrywam dla Państwa film z kolejną porcją wiedzy.
  3. Baza nagrań z instrukcjami oraz DiviPinnacle jest uzupełniana przeze mnie cały czas, niezależnie od czwartkowego „spotkania online”. Proszę o zgłaszanie, jakie instrukcje są Państwu potrzebne w pierwszej kolejności.
  4. Przez cały tydzień mogą Państwo wysyłać do mnie maile i kontaktować się telefonicznie, w związku ze swoimi projektami. Odpowiadam na bieżąco z wyjątkiem weekendów.
  5. Do wtorku każdego kolejnego tygodnia mogą Państwo zgłaszać swoje strony do konsultacji:
    1. podajecie link do konkretnej podstrony,
    2. w punkach piszecie, co trzeba sprawdzić i z czym macie problem,
    3. osoby, które chcą, abym weszła na zaplecze ich stron i zerknęła w ustawienia, proszę o czasowe przekazanie uprawnień administratora.
  6. Odpowiedzi nagrywam na filmie i udostępniam wszystkim, bo wtedy uczymy się nawzajem od siebie 🙂
  7. Czasami poproszę Państwa o pomoc lub opinię w związku z projektem, nad którym obecnie pracuję.

Program zajęć

  1. Systemy Zarządzania Treścią — co, gdzie, jak, dlaczego?
  2. WordPress — wprowadzenie, instalacja, panel zarządzania, wybór motywu, role w WP, Media
  3. Wygląd strony — personalizacja motywu, favicon, menu, widżety, sidebar, stopka
  4. Page Builder — edytor tworzenia stron i wpisów
  5. Wtyczki, aktualizacje, bezpieczeństwo i optymalizacja stron na WordPressie
  6. Zakładka — strona główna, kontakt, oferta, strona o…, galeria, blog, portfolio
  7. Strony do zadań specjalnych: one pager, landing page, sklep
  8. Baza nagrań z instrukcjami
  9. Divi / Pinnacle
  10. Dokumentacja, pliki
Literatura
  1. Aleszczyk K.: WordPress w 10 krokach. 2018
  2. Gościniak O.: Bądź online. Twoja mocna strona, która wyrazi Ciebie i Twój biznes. Poznań 2018
  3. Matysek A, Tomaszczyk J.: Systemy zarządzania treścią. Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej, t. 1–2, 2009, s. 35–44
  4. Piotrowski D.: CMS w bibliotekach: open source’owe systemy zarządzania treścia̧ jako platforma realizacji usług bibliotecznych. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2018
  5. Rosenfeld L., Morville P., Arango J.: Architektura informacji w serwisach internetowych i nie tylko. Gliwice 2017
  6. Sinek S.: Zaczynaj od dlaczego. Gliwice 2013

Terminarz pracy nad projektem

26.03

Strona WWW ma zainstalowany motyw

23.04

Strona WWW posiada zakładkę Kontakt ewentualnie inną (skończoną)

08.05

Strona WWW posiada 2 gotowe podstrony: Kontakt i Home

21, 28.05 | 4.06

Prezentacja projektów

Zasady zaliczenia przedmiotu

Kryteria oceny projektu (w punktach, od 1 do 5)

  1. Czytelność, jasny przekaz — czy od razu wiemy czemu strona służy, “co tutaj dają”, jaka jest oferta/misja/cel strony?
  2. Funkcjonalność strony — czy jest intuicyjna i czy ma jasno zaprojektowany sposób nawigacji po stronie, czy potrafimy łatwo znaleźć istotne dla projektu informacje, np. dane adresowe / cennik / opis oferty / najczęściej zadawane pytania, itp. w zależności od projektu inne rzeczy będą istotne.
  3. Ogólne wrażenie i poczucie spójności — czy fonty, kolory, grafika i komunikacja na stronie odpowiadają grupie odbiorców/są zgodne z filozofią projektu? czy są polskie fonty? 
  4. Wersja mobilna strony — czy nic się nie “rozjeżdża” kiedy oglądamy stronę na tablecie / smartfonie.
  5. Dobre praktyki — optymalizacja grafik, nazwy plików w bibliotece mediów, czy ikony/grafiki/treści są legalne, czy jest wpisany tekst alternatywny, czy są usunięte niepotrzebne motywy, wtyczki, strony, wpisy?
  6. Dokumentacja do strony — czy jest? czy zawiera hasła niezbędne do pracy nad projektem, kody kolorów, nazwy fontów, inne niezbędne informacje
  7. Zgodność z terminarzem — czy poszczególne etapy projektu zostały oddane w terminie?
Podstawa do wyliczenia oceny
3,00-3,25 – dst
3,26-3,74 – dst+
3,75-4,24 – db
4,25-4,74 – db+
od 4,75 – bdb
Ocena końcowa = ocena prowadzącego + ocena grupy wsparcia – harmonogram
Przykład
  • aby otrzymać ocenę bdb należy każdy z etapów projektu oddać w terminie oraz uzyskać conajmniej 4,75 z oceny za gotowy projekt strony www (łącznie od grupy wsparcia i od prowadzącego),
  • każde opóźnienie w harmonogramie skutkuje obniżeniem oceny o 0,25 p.
Zespół wpierający
  1. Grupa 3-6 osób, w ramach której na poszczególnych etapach pracy nad projektem otrzymują Państwo wgląd i feedback
  2. Przykładowe wsparcie w ramach grupy:
  •  czytacie treści na stronach
  • szukacie najlepszych rozwiązań dla nawigacji po stronie
  • robicie audyt strony według “Kryteriów oceny projektu” i wystawiacie ocenę
  1. Zasady dawania feedbacku (informacji zwrotnej)
  • jesteśmy sobie nawzajem życzliwi
  • jesteśmy nie tylko odbiorcami wsparcia kolegów i koleżanek, sami również go aktywnie udzielamy (w obu sytuacjach uczymy się szybciej, efektywniej i niejako przy okazji) 
  • wskazując słaby punkt na stronie danego projektu staramy się go uzasadnić i zaproponować inne rozwiązanie, nie zostawiamy odbiorcy z negatywnym komunikatem
  • dzielimy się wiedzą, którą udało nam się pozyskać samodzielnie: znaleźliśmy wtyczkę, która rozwiązała jakiś problem, odkryliśmy w motywie ustawienia, które były mało oczywiste, znaleźliśmy zródło świetnych grafik…
Projektowanie stron