Technologie informacyjne

Menagery bibliografii

Menedżer bibliografii to program komputerowy (aplikacja) ułatwiający tworzenie i organizowanie (w katalogi, kolekcje, kategorie, tematy) opisów bibliograficznych różnego typu publikacji – książek, artykułów, stron WWW, filmów, raportów, patentów, norm, map, nut, rękopisów i in.
Podstawowe funkcje menedżerów bibliografii:

  1. tworzą przypisy bibliograficzne i automatycznie – na podstawie zacytowanych w tekście publikacji – generują bibliografie załącznikowe zgodnie z wybranym przez użytkownika stylem (systemem) bibliograficznym,
  2. automatyczne pobierają na podstawie ISBN i DOI dane bibliograficzne z katalogów bibliotecznych i bibliograficznych baz danych.

(definicja Jacek Tomaszczyk)

Photo by Karen Zhao on Unsplash

Zotero, jako przykład menagera bibliografii

ZoteroBibZotero to bezpłatne narzędzia open-source stworzone po to, aby pomagać ludziom w zarządzaniu ich badaniami.

  1. Co to jest ZoteroBib?
  2. Gdzie jest przechowywana moja bibliografia?
  3. Jak dodawać wpisy do mojej bibliografii?
Przygotuj w ZoteroBib opisy bibliograficzne dla:
  1. Książka: Brené Brown „Z odwagą w nieznane”
  2. Audiobook: Catmull Ed, Wallace Amy „Kreatywność S.A.”
  3. Artykuł: Grzegorz Barczyk „Tatrzańskie potoki i ich monitoring” (spis treści czasopisma Tatry, 2019)
  4. Strona internetowa: Piotr Nabielec „Dlaczego warto marnować czas” (podcast Mała Wielka Firma)
  5. Dowolny artykuł
  6. Dowolny tytuł książki
  7. Dowolny wpis na blogu

Jacek Tomaszczyk – Menedżer bibliografii jako narzędzie cyfrowego humanisty
PTINT Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej
2018 | T. 26, nr 2 | 60—73