Czym są słowa kluczowe i jak je badać?

SEO a strategia firmy / projektu / bloga
  1. Po co masz firmę?
  2. Jakie cele ma Twoja firma/projekt?
  3. Jakie masz cele na stronie — np. sprzedaż produktu/usługi, edukacja.
  4. Jakie są konkretne działania na stronie za pomocą, których realizujesz swoje cele.
seo strategia

Co to są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe / słowa klucze
  1. Całe zdanie: najlepsze domki letniskowe w Lalikach
  2. Pytanie: Co to jest algorytm Google?
  3. Klika wyrazów: trasy biegowe Bieszczady
Jak znaleźć słowa/zdania/frazy kluczowe dla swojego projektu?
  1. To jest proces a nie jednorazowe zadanie do wykonania.
  2. Trzeba testować i sprawdzać.
  3. Często dokonujemy zmian i z czasem doprecyzowujemy.
  4. Nie ma jednej odpowiedzi/frazy/wyrażenia.
słowa kluczowe
seo head and long tail

Zdjęcie autorstwa cottonbro z Pexels

Rodzaje słów kluczowych
  1. HEAD — słowa często szukane, np. wycieczka. Dla takiego słowa będzie duża konkurencja.
  2. LONG TAIL — frazy rzadziej szukane, np. wycieczki zagraniczne dla singli na Mazurach. Dla takiego złożenia wyrazów konkurencja będzie dużo mniejsza.

Narzędzia do badania słów kluczowych

Google Analytics (skonfigurowane na 1 zajęciach) i wyszukiwanie wewnętrzne.
  • Instalujemy GA: analytics.google.com
  • dane zaczynają się zbierać w momencie połączenia naszej strony z Google
  • logowanie odbywa się z konta Google/gmail
  • Administracja (sam dół po lewej) —→ dodaj stronę
  • Pobieramy kod śledzenia i wklejamy go na naszym WordPressie, np. za pomocą wtyczki Insert Headers and Footers.
  • Na GA —→ ustawienia widoku => śledzenie wyników wyszukiwania w witrynie = włączone
  • warunek zapytania → s
  • Zapisz
  • search bar —> szukamy w ustawieniach motywu i włączamy
  • lupka jest potrzebna, ale dobrze, aby ludzie nie musieli z niej korzystać
  • GA Home —> zachowanie | —> wyszukiwanie w witrynie
Google Search Console — skonfigurowane na 2 zajęciach.
Google Suggester | Soovle.com
  1. Pasek wyszukiwania w ramach Google.
  2. Podpowiedzi Google’a są świetnym źródłem wiedzy.
  3. https://www.google.com/ — szukamy naszych słów kluczowych: głów i ogonów.
  4. Warto sprawdzać, co nam podpowiada:
  • gdy jesteśmy zalogowani,
  • gdy jesteśmy wylogowani,
  • gdy wyczyścimy historię wyszukiwania.
  1. Alternatywnie sprawdzamy w https://soovle.com/
Google Trends
  1. https://trends.google.com/
  2. Menu —> odkrywaj
  3. Sprawdzamy poszczególne hasła
Google Adwords (opcja płatna)
Instrukcja szukania słów kluczowych
  1. Wypisz do Excela Twoje główne słowa kluczowe:
  • wypisujesz wszystko, co przychodzi Ci do głowy.
  1. Zrób badanie — Twoja wiedza aktualna + narzędzia:
  • Google Analytics i wyszukiwanie wewnętrzne.
  • Google Search Console.
  • Google Suggester | Soovle.com
  • Google Trends.
  • Inne badania: rozmowa z klientami, ankiety, czytaj co piszą do Ciebie ludzie w mailach, social mediach.
  1. Pogrupuj podobne słowa/frazy.
  • Wybierz grupy / tematy słów: wycieczki | wyprawy | teckingi 
  • Wykorzystaj tę wiedzę od razu w komunikacji w social mediach, na blogu możesz użyć do nazwania kategorii, na IG do #.
  1. Sprawdź konkurencję.
  • Wpisujemy poszczególne słowa / frazy w wyszukiwarkę i sprawdzamy jakie są wyniki.
  • Podejmujemy decyzję czy jesteśmy w stanie konkurować, czy może warto jeszcze bardziej zawęzić, doprecyzować.
  1. Zrób ewaluację Excela.
  2. Wypisz te słowa kluczowe, które mają najwyższe wyniki:
  • Wykorzystaj je na stronie i pisz teksty.
  • Jeśli już masz treści, spróbuj niektóre edytować i naturalnym językiem wpleść wytypowane słowa kluczowe w tekst.
  • Włącz te słowa do komunikacji w social mediach.

Zadanie

  • znajdź swoje słowa kluczowe postępując zgodnie z instrukcję
  • swoje działania przedstaw w czytelnej formie wizualnej / graficznej i włącz do audytu SEO