Algorytmy Google’a

Powtórka
  1. Googlebot chodzi od linku do linku i stara się zrozumieć o czym jest strona.
  2. Sczytuje nagłówki, akapity, całą treść, linki, metadane.
  3. Zapisuje stronę w Indeksie, czyli spisie stron.
  4. Od tego momentu strona pojawia się w wynikach wyszukiwania.
  5. Co jakiś czas googlebot znowu odwiedza Twoją stronę i skanuje ją od nowa. Za każdym razem zapisując w Indeksie.
Algorytm Google’a
  1. Podejmuje decyzję, która strona internetowa ma się pojawić w wynikach wyszukiwania i na jakiej pozycji.
  2. Jest owiany tajemnicą, jednak sporo o nim wiemy: 
  • od ekspertów SEO, 
  • z wytycznych podawanych przez Google’a na konferencjach prasowych, 
  • kiedy Google robi duże aktualizacje.
  1. Jest często aktualizowany, ponieważ:
  • zmieniają się nasze nawyki wyszukiwawcze,
  • zmieniają się narzędzia do wyszukiwania,
  • zmienia się świat, trendy i my — ludzie,
  • Google w ten sposób dba o swoich klientów, dlatego stara się za tymi zmianami nadążać a czasami sam je wskazuje.
Krótka historia
  • Wyszukiwarka Google powstała w 1998 roku z inicjatywy dwóch doktorantów Uniwersytetu Stanforda — Larry’ego Page’a i Siergieja Brina.
  • Na początku 2004 roku Google kontrolowało 80% rynku wyszukiwarek.
  • W lutym 2016, Google zapowiedziało, że planuje polepszyć wyniki wyszukiwań, poprzez zastosowanie sztucznej inteligencji.
google algorytm

Znaczące aktualizacje algorytmu

Algorytm google panda
  1. Data wprowadzenia: 23 lutego 2011.
  2. Sprawdza elementy wewnętrze na stronie.
  3. Ocenia czy strona jest wartościowa.
  4. Eliminuje największe błędy SEO: 
  • kopiowanie treści, bardzo krótkie treści (artykuł to min. 300 słów, nie znaków!), 
  • nieciekawe treści (sprawdza współczynnik odrzuceń), 
  • nieprzyjazne strony (wolne, pełne reklam).
  1. Cel: Walka ze stronami niskiej jakości, duplikatami treści i upychaniem słów kluczowych.
  2. Aktualizacje: do 2013 roku co miesiąc, obecnie zmiany są wprowadzane w sposób ciągły.
  3. Kto zyskał: Strony tworzące wartościowe treści.
  4. Kto stracił: Słabe jakościowo portale, gdzie większość treści to duplikaty oraz strony stosujące keyword stuffing.
Algorytm google pingwin
  1. Data wprowadzenia: 24 kwietnia 2012.
  2. Sprawdza elementy zewnętrzne na stronie.
  3. Ocenia czy strony, które kierują do naszej witryny są wartościowe.
  4. Eliminuje:
  • kupowanie linków,
  • umieszczanie linków byle gdzie na innych stronach.
  1. Cel: Ograniczenie ilości spamu, obniżenie wartości stronom manipulującym profilem linków.
  2. Aktualizacje: 25 maja 2012, 5 października 2012, 22 maja 2013, 4 października 2013, 17 października 2014, 27 września 2016, obecnie zmiany są wprowadzane w sposób ciągły.
  3. Kto zyskał: Strony posiadające urozmaicony profil linków, z odnośnikami prowadzącymi z zaufanych źródeł powiązanych tematycznie.
  4. Kto stracił: Strony z znaczną ilością linków pochodzących ze spamerskich witryn, strony ze zmanipulowanym profilem linków.
Algorytm google koliber
  1. Data wprowadzenia: sierpień 2013.
  2. Stara się zrozumieć czego ludzie szukają całymi zdaniami, nie tylko pojedyncze wyrazy.
  3. Ocenia czy strony mówią “ludzkim językiem”, wymaga pisania do ludzi, nie pod pojedyncze wyrazy, nie wciskamy więc do treści na siłę słów kluczowych.
  4. ELiminuje:
  • praktykę nadużywania słów kluczowych,
  • sztuczne, nieciekawe teksty.
  1. Cel: Dostarczenie użytkownikom trafniejszych wyników wyszukiwań, lepsze zrozumienie zapytań.
  2. Kto zyskał: Strony odpowiadające na zapytania z długiego ogona.
  3. Kto stracił: Strony nie stosujące naturalnego języka w swoich treściach oraz stosujące keyword stuffing.
Algorytm google mobilegeddon
  1. Data aktualizacji: 21 kwietnia 2015 (Mobilegeddon), 12 maja 2016 (Mobile Friendly 2), 26 marca 2018 (Mobile First Index).
  2. Sprawdza czy strona jest przyjazna na urządzeniach mobilnych (telefony, tablety).
  3. Eliminuje:
  • strony nieresponsywne,
  • strony bardzo wolne,
  • strony niedostosowane — czy można łatwo wyłączyć popupy i informacje o plikach cookies. 
  1. Cel: Podniesienie rankingu stronom dopasowanym do wyświetlania na urządzeniach o niższych rozdzielczościach.
  2. Kto zyskał: Strony responsywne, portale posiadające mobilne wersje w subdomenie.
  3. Kto stracił: Witryny nieprzystosowane do wyświetlania na smartfonach, z nieczytelną treścią czy elementami klikalnymi ustawionymi zbyt blisko siebie.
Posumowanie = zalecenia
  1. Masz mieć na stronie świetny UX!
  2. Stosuj dobre praktyki SEO (żadnych tricków i skrótów):
  • wszystko robimy z myślą o czytelniku,
  • badamy słowa kluczowe.
  1. Chcesz być wysoko na badane hasło? — badaj swoich klientów!

Zadanie

Wypisz wszystkie słowa kluczowe, które przychodzą Ci do głowy, to mogą być zdania, frazy, luźne skojarzenia, wszystko cokolwiek pojawia się w Twoim umyśle, w związku z projektem, nad którym pracujesz.